Tuesday, July 8, 2014

MM 25 | Teknik Menulis Proposal/Tesis Dengan Cepat

Antara masalah-masalah dari pelajar yang sedang menyiapkan tesis :- 

# Proposal asyik ditolak supervisor!

# Tukar tajuk kajian berkali-kali.

# Dah nak abis satu semester, masih terkial-kial menulis Chapter One !

# Memulakan sekali lagi  proposal dan kajian, sebab tajuk sebelum ini semua tersekat tengah jalan.Tidak cukup rujukan!

# Proposal sudah lulus 2 tahun dahulu tetapi analisis statistik  bermasalah sehingga menganggu penulisan tesis.

# Rasa tidak cukup MASA! Mana hendak ambil data, tambah rujukan, edit dan tulis tesis lagi.

# Tekanan yang amat. Rujukan bersepah-sepah dalam komputer tetapi masih sangkut macamana mahu susun dan mula menulis tesis!

# OTAK STUCKED! TIDAK TAHU DARI MANA NAK MULAKAN PENULISAN!

# Dan banyak lagi……

Masalah-masalah begini seringkali menghantui pelajar sarjana dan doktor falsafah, termasuklah diri saya sendiri.

Adakala buntu dan banyak termenung. Tidak tahu dari mana mahu mulakan. Sehingga lah ada seorang rakan yang menyarankan saya membaca buku ini :-


Walaupun masih lagi di peringkat awal penulisan dan 'agak' terlambat, saya tetap tidak akan berputus asa untuk teruskan apa yang sudah saya mula. Andai stucked lagi, saya akan bangkit dengan penuh semangat.

Buku ini memberi pengetahuan tentang:-

- Bagaimana menyusun dan mengekstrak maklumat dari artikel.
- Bagaimana mencari research gap dan kajian permasalahan.
- Bagaimana menulis terus ke dalam proposal / tesis. 
- Bagaimana menyusun bibliography.
- Bagaimana  menguasai teknik penulisan dan referencing yang cepat dan efisyen.
- Dan pelbagai lagi kelebihan buku ini..

Insyaallah buku ini memberi banyak manfaat kepada sesiapa saja yang mahukan sukses dalam penulisan tesis.

Dan saya juga. Mohon doakan. :)

#tulistesiscepat#dr.ot#dr.othmanthalib#tesissarjana#articles#jurnal#doctoratejournals#bukuonline#blogjualonline

No comments:

Post a Comment